Een grafisch wàtte?!

“Ja, ik werk als grafisch vormgever!”

Daar is ie dan; de ik-hoor-wat-je-zegt-maar-heb-geen-idee-waar-je-het-over-hebt-blik. “Dat is toch ehh, dat je mooie plaatjes kunt maken en websites kunt ontwerpen?” Ja, zo ongeveer, onder andere. Voor alle nieuwsgierige, niet-begrijpende en ook toekomstige gesprekspartners; hier even een overzichtje van wat een grafisch vormgever nou allemaal doet.

De opleiding

Laat ik even bij het begin beginnen. Van jongs af aan ben ik al creatief bezig en het was voor mij ook al vrij vroeg duidelijk dat ik daar ook iets mee wilde gaan doen. Na de Havo was het dan eindelijk tijd om dingen te doen die ik echt leuk vond. Enige puntje was dat die kunstacademies wat mij betreft veel te zweverig waren, dus besloot ik om naar het Grafisch Lyceum in Utrecht te gaan (MBO).

Bij deze opleiding leerde ik te werken met Photoshop, Illustrator en Indesign. Dit zijn de belangrijkste programma’s die je nodig hebt als vormgever. Naast deze technische vakken, hadden we ook les in fotografie, illustreren, styling, webdesign en ondernemen. Plus dan hadden we nog de ‘oh zo geliefde’ projecten, waarvan de leermomentjes in de praktijk toch nog best wel eens van pas komen.

Wat doe je na de opleiding?

De opleiding tot grafisch vormgever is vrij breed, waardoor je alle kanten op kunt gaan. Zo is het mogelijk om aan de slag te gaan als webdesigner, stylist, illustrator, fotografe of, zoals ik nu doe, als een soort van allrounder. Zelf heb ik ervoor gekozen om aan de slag te gaan bij een reclamebureau en daarnaast nog mijn eigen bedrijfje te runnen.

Reclame, reclame en nog een reclame

Bij het reclamebureau maak ik vooral veel reclame uitingen (goh, no shit Sherlock). Denk hierbij aan abri’s voor in bushokjes, posters, advertenties voor in kranten en online, uitingen voor op social media, flyers, stickers en zo kan ik nog wel even door gaan. Loop een winkelstraat in en je wordt overspoeld met reclame.

Voordat je uberhaupt reclame kunt gaan maken voor een bedrijf, is er eerst een huisstijl nodig met onder andere een logo en website (wat moeten we nog zonder?!). Dit is dus eigenlijk waar het allemaal begint. Er wordt onderzoek gedaan naar wat het bedrijf uit wilt stralen, wat de doelgroep is, hoe ze zichzelf in de markt willen zetten en een aantal proppen papier met schetsen en een tafel bezaaid met kleurstalen verder is de huisstijl geboren.

En dan kunnen we weer door, want:

  • Voor die website hebben we toch eigenlijk wel foto’s nodig.
  • Ik houd van minimalistisch, maar een wit A4’tje als briefpapier gaat me toch iets te ver.
  • Er bestaan al zoveel mensen die Sanne heten dus ze onthouden mij niet, visitekaartjes zijn wel handig.
  • Misschien is het handig om een video te maken, dan zien klanten direct hoe het werkt.

Je bent dus eigenlijk nooit klaar en dat is tof!

Wat vind ik het leukst?

Eigenlijk vooral de afwisseling, want het ene moment sta je in de haven van Rotterdam te fotograferen en twee uur later bedenk je een social media campagne voor een casino. Ik raak snel uitgekeken op dingen, dus is het fijn om tussendoor eens iets anders te kunnen doen.

Als ik dan toch echt een favoriet moet kiezen, dan doe ik er stiekem twee. Ik blijf tenslotte eigenwijs.
Het maken van een complete huisstijl vind ik echt geweldig. Gewoon een muziekje aan, inspiratie opzoeken en gaan met die banaan. Voordat je het weet stuur je de eerste orders al naar de drukker en zie je op het internet dingen voorbij komen die jouw creatieve en soms wat warrige brein heeft bedacht.

De gedeelde eerste plaats gaat ook naar fotografie. Ik vind het heerlijk om te experimenteren en spelen met mijn camera. Plus het blijft geweldig om memorabele momenten vast te leggen voor klanten. Een moment dat ze door jouw klik op die knop telkens weer op nieuw kunnen beleven.

 

Geen reactie's

Geef een reactie